Coronavirus

Beste ouders
Jullie hebben allemaal de brief ivm het coronavirus van onze directie ontvangen. De Nationale Veiligheidsraad heeft beslist om de lessen af te lassen in alle scholen om de verdere verspreiding van het coronavirus in te dijken en de kwetsbare groepen te beschermen. De school dient dus enkel als NOODopvang, dwz dat we er op rekenen dat elke ouder zijn verantwoordelijkheid opneemt en probeert om zelf opvang te voorzien.
We gaan ervan uit dat de kinderen NIET naar school komen. Enkel de leerlingen waarvan de ouders moeten uit huis gaan werken. Kinderen met (milde) ziektesymptomen blijven sowieso thuis en vangen we niet op: keelpijn, hoesten, lopende neus, hoofdpijn…
Het virus blijft nonstop slachtoffers maken. Enkel door contact zoveel mogelijk te vermijden, kan het gestopt worden. Enkel door ons allemaal, door jou, kan het gestopt worden. Wees dus slimmer dan de regels. Wees strenger dan de voorschriften. Als je’t niet voor jezelf doet, dan voor de mensen die je graag ziet 🙏🏼
Op het formulier kan je invullen wanneer je opvang nodig hebt. Dit tot en met donderdag 19 maart. Leerlingen die niet geregistreerd zijn voor de opvang, zullen ook niet opgevangen worden op school. Dit om organisatorische redenen. Indien je je kind registreert en je vindt toch een nodige opvang, gelieve dit te laten weten aan ons?
Er worden geen warme maaltijden aangeboden, dus moet je kind naar school komen dan moet het boterhammen meebrengen. Er is dus ook geen soep!

Vergeet de boekentassen niet te legen!

Wat vertel je tegen je kind ivm het corona-virus?

Lees het hier, per leeftijd.

Handen wassen!

Belangrijk is dat de kinderen goed hun handen wassen, hoe maak je duidelijk waarom. Dit kan je zien via dit filmpje op facebook. Kan het hier dus niet op plaatsen, enkel de link, sorry voor de mensen zonder Facebook. Het komt er op neer om peper in een diep bord met wat water te doen. Als ze met hun vinger er in duwen dan gebeurt er niets en hangt er wat peper aan hun vinger. Als ze ’n beetje zeep op hun vinger doen en dan in het water steken dan gaat de peper weg van hun vinger.
Dit is dus ook een goede STEM-activiteit en laat het hun maar zelf eens doen! Door het te doen, ervaren ze het en onthouden ze het beter! Dus de boodschap is: HANDEN WASSEN en dat is natuurlijk veel leuker met kapitein Winokio. Je moet even lang je handen wassen als het liedje duurt! Hier vind je het terug op Facebook en hier vinden jullie het terug op kapitein Winokio tv.

Baby shark was je handen

Wat kan je kindje nu allemaal doen om zich bezig te doen?

De kinderen van het lager onderwijs hebben allerlei opdrachten meegekregen, maar kleuters van 2,5-5 jaar daar kan je geen huiswerk meegeven… De oudste kleuters krijgen van juf Elien wel nog informatie doorgestuurd door onze directie…
Hoe hou je je kind nu bezig, 5 weken?
Je kinderen zijn dus thuis en jij waarschijnlijk ook. Of je nu reeds een thuiswerkende zelfstandige bent of je gaat vanaf nu thuis werken, opeens zijn je kinderen er ook de hele tijd en is de kans groot dat de balans helemaal zoek geraakt. Breng daarom structuur in je dag aan door de structuur van school en jouw werkdag zo goed mogelijk na te bootsen. Structuur zal de nodige portie rust brengen voor kinderen en jezelf.

Praktische tips:

  • Baken je werktijd af. Je gaat (wellicht) niet evenveel uren werken zoals wanneer je
    werkt zonder kinderen in je huis. Gezien deze unieke situatie is het moeilijk om in te schatten hoeveel werk je zult gedaan krijgen en wanneer. Daarom is het beter om met haalbare dagelijkse doelen te werken, dan met een vastliggende weekplanning. De avond ervoor evalueer je voor jezelf wat morgen zeker afgewerkt moet worden, afhankelijk ook van deadlines.Communiceer dit ook naar je partner en kinderen toe en vraag hun hulp. Vertel hen waar je tegen aan loopt en vraag hen om mee te denken naar oplossingen. (peutertjes hebben het daar nog moeilijk mee, een eerste kleuterklasser kan al met ‘speciale’ ideetjes komen MISSCHIEN ben je er wel iets mee…)
  • Wissel af tussen tijd ‘SAMEN’ en tijd ‘ALLEEN’. Dit kan je doen door de pomodoro-techniek.
    Dit is een timemanagement tool die ook thuis heel goed kan werken. De techniek is heel simpel: je zet een keukenwekker op 20 minuten. In die 20 minuten ga jij aan het werk, gefocust en efficiënt. Na 20 minuten neem je allemaal samen 5 minuten pauze en doe je een gemeenschappelijke activiteit: samen gekke bekken trekken, of om te verst een vlieger gooien, of de muziek even heel luid zetten en samen dansen, … Zolang het samen is: zo laadt je de batterijen van je kinderen en jezelf op in hun nood aan aandacht en contact. Nadien terug 20 minuten geconcentreerd werken – 5 minuten pauze. Na 2 uur neem je een langere pauze en kan je samen gaan wandelen of een gezelschapsspel spelen.
    Voor sommige jonge kinderen is 20 minuten mogelijks te lang om alleen te overbruggen. Pas je tijdsindeling aan aan je kinderen. Belangrijk is dat ze zelf leren tijd te overbruggen en alleen leren te spelen. Jij hoeft echt niet voor constant entertainment te zorgen!
  • Geef je ‘SAMEN’- en ‘ALLEEN’-tijd visueel weer zodat je kind(eren) duidelijk weten wanneer je aan het werkt bent (en er dus even niet voor hen bent en wanneer wel).
    Dit kan je doen door:
    – Bijvoorbeeld een blaadje op de frigo te hangen waarin je voor elke dag weergeeft hoe de dag er uitziet. Werk hiervoor met beelden (afbeelding/tekening van ontbijt, bureau, fruit/boterham/patatjes,…)! Streep vb met je kind telkens door wanneer je naar de volgende activiteit overgaat. Stel het dag- of weekschema SAMEN op. Dit op zich kan al een creatieve opdracht zijn die kinderen op een aangename manier laat beseffen dat de dagen er anders dan normaal zullen uitzien.
    – Je zet een hoed/bril/krans op zo ziet je kindje “nu mag ik mama/papa niet storen” en spreek dit duidelijk af!
  • Voorbeeld van een schema KAN zijn:
    Voor 9u00: opstaan en ontbijten

    9u00 – 10u00: spelletjes (memory, uno, wie is het,..)
    10u00 – 11u00: buiten spelen
    11u00 – 12u00: knutselactiviteit
    12u00: lunch
    12u30: mee helpen opruimen/afwassen
    13u00 – 14u30: stilte tijd (lezen, dutje doen,..)
    (ondertussen vind je héél veel schema’s op internet, vind je het niet… Geef maar een seintje dan bezorg ik jullie wel iets)
  • Geef je ‘SAMEN’- en ‘ALLEEN’-plaats aan. Als je de ruimte ervoor hebt, spreek je een werk- en een speel/leerzone af. Dit geeft kinderen duidelijkheid en vrijheid en voorkomt irritatie. Zo kan je de rust in huis creëren.
  • Tracht, indien haalbaar, de structuur elke dag hetzelfde te houden zodat je kind(eren) kunnen wennen aan deze nieuwe situatie (tijdens weekdagen thuis zijn en je ouder(s) die thuis aan het werken zijn voor hun werk).
  • Tijdens de momenten ‘SAMEN’ doe je gemeenschappelijke activiteiten zoals: opstaan, ontbijten, tanden poetsen, eten klaar maken, fruit snijden, koekje kiezen, gezelschap spel spelen, koken, wandelen, fietsen, dansen, gek doen, knuffelen… en dingen die in de lijst hieronder opgesomd staan
    Tijdens de momenten ‘ALLEEN’ hebben zowel jij als jouw ‘kind(eren)’ tijd om een activiteit alleen te doen. Jij werkt dan en jouw kinderen doen (afhankelijk van de leeftijd) zelfstandig een activiteit zoals spelen, knutselen en dingen die in de lijst hieronder opgesomd staan. Het is misschien ook handig om 2 keuzemogelijkheden (naast de auto’s, poppen, blokken…) aan te bieden zodat ze niet na 10 minuten zeggen “Mama/Papa ik wil iets anders doen”
  • Wees flexibel! Sta jezelf toe om het er moeilijk mee te hebben dat de kinderen er constant zijn of af en toe te vloeken (als de kinderen het niet horen) op de situatie kan je helpen om het dan ook losser te laten.Je focus houden op ‘er komt een moment vandaag waarop ik dit kan afwerken’ creëert de mogelijkheid dat dit moment er ook effectief komt – eerder dan wanneer je in de stress schiet en je een constante tijdsdruk voelt. Je kinderen kunnen zeker heel druk zijn en dat vraagt van jou extra flexibiliteit in je tijdschema en hoe je je werk aanpakt. Vandaar ook het belang dat je dag per dag je agenda aanpast en daarin opnieuw je prioriteiten vaststelt. De persoon met het meest flexibele gedrag, ‘wint’ en heeft meer tools om deze periode op een positieve manier te overbruggen
  • Kies prioriteiten, dit zal je helpen doorheen deze periode: de deadline van je werk gaat nu voor op de was die je wilt strijken; je kinderen voldoende aandacht geven gaat voor op het eten dat op een vast tijdstip klaarstaat, … Wat is er nu echt belangrijk dat je wilt doen of afgewerkt wilt hebben? Wat kan wachten of verschoven worden?
  • Blijf ademen! Deze oefening (en kan je samen met de kinderen doen) kan daarbij helpen om rustig te worden: 3 seconden inademen, 1 seconde stop, 4 seconden uitademen, 2 seconden stop. Dit 3 maal per dag gedurende 3 minuten. Onthoud: angst/stress is hetzelfde als opwinding, maar dan zonder ademhaling. Wanneer je angstig bent of gestresseerd adem je niet of niet op de juiste manier. Wanneer je heel enthousiast bent over iets, dan is dit dezelfde fysieke reactie terwijl je wel doorademt. Blijven ademen, ook als de kinderen druk zijn of ruzie maken, is dus de boodschap!
  • Zorg goed voor jezelf! Gezien je niet moet rijden voor hobby’s en dergelijke komt er ook tijd vrij. Wat kan jij doen met die tijd, voor jezelf of iets met je kinderen of een ‘vergeten’ hobby terug oprakelen…? Gun jezelf zeker iets wat jou deugd doet! Beweeg zeker voldoende: ga wandelen of buiten sporten.Kijk naar wat voor positiefs deze situatie met zich kan meebrengen. Misschien inspireer je jouw kinderen in verband met je beroep – misschien krijgen zij en je partner meer inzicht en begrip in wat jij precies doet als werk – misschien krijg je dan niet meer de opmerking als thuiswerkende zelfstandige “kun jij even naar de winkel? Want jij bent toch thuis.” Misschien kom je nieuwe dingen over je kinderen te weten. Er zijn zoveel mogelijkheden, terwijl jij goed voor jezelf zorgt in deze situatie.
  • Vraag niet teveel van jezelf, van je kinderen en van je partner!
  • Probeer te genieten op alle mogelijke manieren van deze unieke situatie. Laat ons hopen dat we ze slechts één keer in ons leven moeten meemaken. Terwijl ik deze blog schrijf geniet ik ervan dat mijn kinderen samen muziek aan het beluisteren zijn en elkaar daarin kunnen vinden. Dat ze hun eigen smaak ontdekken en elkaar hierin verrijken. Dat ik ook weer nieuwe groepen leer kennen en mag deel uitmaken van hun wereld. En dat ze af en toe echt eens langskomen om ‘bij te tanken’: dan komen ze even hangen bij mij, of vragen wat ik doe. En zo meteen geniet ik des te intenser nog van onze tijd samen.

Lees ook dit bericht aan de intrim huisleerkracht, want er zijn dagelijks kinderen die thuisonderwijs krijgen (ja ook kleuters)
Dan hier enkele ideetjes qua activiteiten, maar sluit aub aan bij de interesses van je kind en geef ruimte voor creativiteit (kauw niet alles voor)

Laat je kleuter SPELEN : https://gewoon-wij.be/2020/03/29/wat-moet-ik-met-mijn-kleuter-doen/
SAMEN:

  • Neem een foto/filmpje om te laten weten aan je klasgenoten hoe het met je gaat:
    – ik wil die gerust op de blog plaatsen
    – je doet aan videobellen met WhatsApp
  • Speel gezelschapspelletjes zo leren ze hun beurt afwachten, dobbelsteen: tellen…
    – Kim-spelletjes: Je legt 3 voorwerpen naast elkaar. Ofwel kies je ervoor om ze het voorwerp te laten benoemen, ofwel de plaats (1ste, 2de, 3de plaats). Je kind moet dan de ogen sluiten en ondertussen neem jij iets weg. Dan vraag je: “Wat is er weg? En waar lag het?” Als dit goed lukt, kan je het moeilijker maken door er een voorwerp aan toe te voegen of hen “de juf” te laten zijn.
    – Een snoepjesmemory bijvoorbeeld: leg steeds 2 dezelfde snoepjes in twee bekertjes en draai ze om. Wie ze wint, kan ze (helemaal op het einde van het spel) opeten. Kan natuurlijk ook met gezonde snacks: stukjes komkommer, worteltjes, tomaatjes, druifjes… ☺️
  • Lees voor MAAR hier kan je ook oma/opa inschakelen zodat zij via WhatsApp, Skype… hun kleinkind nog even zien en zo een verhaaltje wordt voorgelezen.
  • Picknick in je tuin en bij slecht weer ONDER je tafel
  • Ruim samen op (lenteschoonmaak)
  • Sorteer speelgoed in 4 groepen: houden, weggeven, verkopen en weggooien(als het stuk is)
    Maar dit kan ook met potjes, dekseltjes… (groot-klein, per kleur…)
  • Poets de auto, fietsen, tuinmeubels…
    Regenjas en laarzen aan en beginnen maar… En als het echt in de smaak valt, dan wil ik gerust mijn auto er komen bij zetten 😉
  • Kook samen.
    Dit kun je de kindjes laten doen: aardappelen afspoelen, lente-ui knippen, tomaten (zachte groenten en fruit) snijden, roeren in de pot. En afwassen, vinden ze gewéldig: beetje warm water, spons met sop en daar gaan ze…
  • Maak wat extra eten en bezorg het aan mensen die extra hard moeten werken (verplegers, dokters, zorgverleners, politie…)
  • Let op de opgelegde regels als je een wandeling maakt! Maak samen een wandeling in de Kalkense Meersen om te onthaasten/te ontstressen/te bewegen/bij te leren…:
    Meersen zijn laaggelegen, vochtige graslanden in de overstromingsvlakte van een rivier, vaak zijn ze doorsneden met sloten en grachten. Elk hoekje van de meersen heeft zijn eigen bewoners. De ondiepe sloten en waterpartijen geven nestgelegenheid aan allerlei watervogels, zoals de slobeend en de zeldzame zomertaling. Amfibieën zoals de gewone pad, bruine kikker, groene kikker en kleine watersalamander komen er zich voortplanten. Diverse soorten vissen vinden hier hun gading: snoek, paling, rietvoorn, bittervoorn, kleine modderkruiper, om maar de voornaamste te noemen. In de open graslanden tref je weidevogels aan. Het paradepaardje van de meersen is ongetwijfelde de grutto. Zowat 30 koppels van deze sierlijke steltloper brengen jaarlijks hun jongen groot in de Kalkense Meersen. Het totaal aantal broedparen van de grutto in Vlaanderen wordt geschat op slechts een duizendtal.
  • Uitstapje naar Wetteren in de Wetterse Watertuin (zal vroeger opengedaan door het coronavirus worden dan vermeld) of Hospiesbos
  • Uitstapje naar Berlare in het kasteelpark(de kinderen kennen dit omdat we hier naar het bos zijn geweest)
  • Laat kinderen jou helpen… Als je je afvraagt, wat kan mijn kind in het huishouden, dan kan je hier inspiratie opdoen.
  • Tellen: leg blokjes, knikkers, potloden… klaar. Mama/papa/broer/zus zegt een getal en het kind neemt het juiste aantal. Dit kan ook met koekjes of snoepjes en ze eten ze op. Of bij de vaatwas te helpen legen, neem 1 bord, 2 messen, 3 lepels…
  • Ga naar buiten en ontdek schaduwen. Welke zijn groot en welke klein? Welke lang en welke kort? Speel schaduwtikkertje of trek met stoepkrijt de schaduw van je kind om.

SAMEN of ALLEEN (afh. van je kind):

  • Maak/schrijf een tekening voor een eenzame bejaarde en stuur op naar een rusthuis, naar buren of naar de juf.
  • Download hier jouw postkaartjes van Dag Jules!, Dag Loeloe! & Dag Pompom! om te versturen naar je familie of vriendjes. Print de kaartjes , schrijf een lieve boodschap op de achterkant en hop … posten maar. Bij de kaartjes van Dag Loeloe! & Dag Pompom! mogen de kleuters de stiften of de potloden bovenhalen om ze te versieren. Of neem een foto van je kaartje en verstuur het online naar je familie en vrienden.
  • Digitaal bezoek aan een musea
  • Bekijk samen of laat je kindje alleen (na uitleg) de foto’s opnieuw bekijken of filmpjes op op de blog en onze Facebookpagina.
  • Maak een parcours in huis/tuin:
    Begin op de zetel en verhuis alle kussens naar de vloer. Dit is een soort pad tot bv. de achterkant van de zetel. Ertussen kunnen stoelen staan (waar ze onder moeten kruipen), knuffels liggen (waar ze tussen moet slalommen), enzovoort. Help je kind het zo fijn en aantrekkelijk mogelijk te maken. Hiermee zijn ze zeker even zoet. 😀
  • Nood aan een werkblaadje? Woezel en pip helpen graag, wekelijks nieuwe opdrachten. Liesbeth Slegers (van de prentenboeken) heeft er ook gemaakt…
  • Gratis Doremini downloaden (jongste kleuters)
  • Gratis doremi downloaden (oudste kleuters)
  • In kleuterklassen worden begrippen aangeleerd zoals lang en kort, dik en dun, groot en klein en worden dingen op volgorde gelegd van klein naar groot, van dun naar dik enzovoorts. Ook wordt er op allerlei manieren gemeten. Welk touw is het langst? Hoeveel blokken is de tafel lang? En welke toren is het hoogst? Doe activiteiten met meten. Neem een bol wol en meet hoe lang de tafel is. Knip de draad af. Meet het bed, de bank en de televisie. Meet een struik in de tuin, een tuinstoel en de breedte van de deur. Leg alle draden naast elkaar. Welke is het langst?
  • Op Safari in je eigen tuin: hoeveel dieren zie jij? Zelfs de kleinste achtertuin of het parkje om de hoek zit tjokvol dieren. Toegegeven, niet van het formaat olifant, maar het zijn vaak best bijzondere dieren. Een middagje ‘op safari’ doe je dus gewoon in je eigen tuin. Duid ze aan in deze checklist.

ALLEEN:

  • Kinderen leren veel van spelen. Als je kleuter fijn speelt met de poppen, blokken of autootjes: PRACHTIG!
  • Laat ze knutselen: verven, knippen, lijmen, plasticine, spelen, strijkparels (voor jonge kleuters de grote en de oudere kunnen de kleine versies gebruiken)…
    – Laat hun een kleurplaat inkleuren/schilderen en nadien in stukken knippen om dan de kleurplaat opnieuw volledig te maken (lijmen)
    – Plasticine/klei spelen is goed voor de motoriek en fantasie als het knippen nog niet goed gaat, kunnen ze ook knippen in plasticine.
    – Scheuren van papiertjes en in de papiermand gooien of een pet-flesje vullen om er laten oogjes op te tekenen en hebben ze hun eigen coronamannetje of snippertjes op een blad laten lijmen…
    – Laat ze vrij tekenen en kleuren
  • Puzzelen:
    – laat ze maar (in)legpuzzels maken
    – voor getrainde puzzelaars: gooi twee puzzels door elkaar en laat je kind deze maken. Een uitdaging!
    – Een eenvoudige puzzel kun je ook eens omgekeerd laten maken, met de afbeeldingen op de puzzelstukken naar beneden.
    – Print een puzzelsjabloonen laat ze daarop tekenen, dan knippen en terug maken
    – Sudoku’s maken. Er zijn eenvoudige varianten voor jonge kinderen, zoals een kleurensudoku.
  • Alternatieve kleurplaten:

    dat zijn kleurplaten die heel open zijn en waarbij je zelf je creativiteit de vrije loop kan laten gaan. Goed voor de ontwikkeling van het beeldend vermogen van kinderen… want het leven is meer dan binnen de lijntjes kleuren! Veel plezier ermee! Verspreid dit gerust onder andere geïnteresseerden. En stuur maar fotootjes door van de resultaten!

  • Laat ze buiten in de tuin spelen (en laat ondertussen je huis goed verluchten) en BEWEGEN!!! Kinderen voelen zich vrolijker als ze een tijdje buiten hebben gespeeld. Daarnast voelen ze zich ook vaak sterk en gezond. Kinderen vinden fietsen, klimmen en klauteren en zelf verzonnen spelletjes het leukst om te spelen (Onderzoek Jantje Beton, 2018) Maar enkel suggesties zijn:
    – stoepkrijt
    – bekertje met water en een penseel, laat ze met water schilderen op het terras. Grote plus: geen poetswerk nadien. 😉
    – bowlen met flessen: vul flessen met water en eventueel verschillende kleurstoffen, neem een bal en bowlen maar…
    – zand
  • Zet een filmpje aan om kinderyoga te doen:
    De zee
  • Avondmeditatie (elke avond om 19u30 op Facebook en kan later nog bekeken worden.
  • El sole voorziet 2x per week een yogales voor kinderen, deze staan op de facebookpagina.
  • Reis in de aarde
  • Bewegen en leren:
    Beweeg en leer met Kasper
    Beweeg en leer met Biba en Loeba
  • Spelletjes zoals smartgames (wel even uitleggen), dit kan nu tijdelijk op de computer ook!
  • Leen/ruil onder elkaar eens speelgoed dan hebben ze nieuw speelgoed en daar zijn ze ook even zoet mee, want nieuw speelgoed is altijd interessant!
  • Voorgelezen boekjes zodat jij weer even 5 minuten kan lezen:
    WePboek
    Boox I Like
    Voor leeshoek De vertelling
  • Boeken en bijhorende educatieve spelletjes met Fundels!
    Alle ouders in Coronanood krijgen nu 15 boekjes en twee extra uitleningen per week cadeau om de kinderen zoet te houden tot de paasvakantie. Zoals steeds kies je uit een collectie van meer dan 100 boekjes.
    1/ Download de Fundels-app
    2/ Meld je aan met je Mijn Bibliotheek-profiel
    3/ De 15 gratis boekjes verschijnen bovenaan in het catalogusscherm onder ‘Jouw collectie’ en zijn beschikbaar tot 3 april.
    4/ Ontleen elke week 2 extra boekjes in de catalogus. Deze uitleningen zijn telkens 1 week geldig: van 14 tot 22 maart, van 23 tot 29 maart en van 30 maart tot 03 april. Veel lees- en speelplezier!
  • In contact komen met Frans of Engels op kleuter formaat! 👀
    Dagelijks verzorgen Mila & Lila voor ’n kwartiertje plezier. Geniet van onze eerste selectie van liedjes, verhalen en bewegingsmomentjes. Aan het einde hebben ze ook enkele suggesties voor leuke knutselactiviteiten voor die dag. Thema van vandaag: lichaamsdelen ✋💪👂👀
    Voordeel: het geheugen verbetert. Het brein is een soort spier en spieren werken nu eenmaal beter als ze geregeld worden getraind.
    De bedoeling is niet om Frans/Engels aan te leren maar om op een fijne, plezante manier in contact te komen met een vreemde taal. En natuurlijk gaan ze woordjes onthouden. Op net dezelfde manier als ze hun moedertaal hebben “aangeleerd”. Herhaling helpt natuurlijk ook. Dus, knop op replay et allez!😊😊😊💜
    Maandag: Het lichaam
    Dinsdag: De bakker
    Woensdag: Jarig zijn
  • Deze site kan je drie dagen gratis gebruiken om talen te leren…
  • Op de tablet kan je ook educatieve spelletjes in de interesse van je kind downloaden:
    Hier vind je enkele taalapps.
    Kleuters digitaal
    Dr. Panda (veel verschillende spelletjes die momenteel gratis zijn)
  • Spelletjes op de computer:
    Digitips
  • Kleuterspel
  • Computermeester
    Spelletjes gesorteerd op de 1ste, 2de en 3de kleuterklas (peuters kunnen aansluiten bij de 1ste kleuterklas)
  • Theater:
    Theater Tomaat (facebook)
  • Televisie:
    Extra educatieve programma’s
    Op Eén komt er in de weekdagen tussen 8.30 uur en 12 uur een programmatie met extra educatieve waarde voor schoolgaande kinderen en jongeren.
    Van 8u.30 tot 10u.00 komen er op Eén educatieve programma’s van Ketnet voor kinderen in de lagere school.

Als er nog tips mij invallen, dan plaats ik ze hier op mijn blog…

Uitdaging… Wie lukt het om zoveel mogelijk af te vinken op 1 week tijd?
BINGO!!

Week1

Week2

Hou ook rekening met deze tips:

  • Vermijd de W-zit
    Voor veel kinderen is de W-zit een comfortabele houding, echter kan deze houding op lange termijn voor gewrichts- en spierklachten zorgen. Deze klachten kunnen ontstaan in de heupen, rug, benen en voeten. Hierdoor kunnen problemen ontstaan bij bijvoorbeeld het lopen, rennen, zwemmen etc.
  • Vitamines en dan vooral vitamine C zijn nu nog belangrijker dan anders. Wil je je
    kleuter stimuleren om elke dag twee stukken fruit te eten? Klik maar hier.

Laat ons nu zorgzaam zijn en eventjes niet de slimmerik uithangen!Richtlijnen volgen zonder mopperen.
Afstand houden met een glimlach en hygiëne au sérieux nemen.
De solidariteit zal ons goed doen!

Richtlijnen volgen zonder mopperen.
Afstand houden met een glimlach en hygiëne au sérieux nemen.
De solidariteit zal ons goed doen!

Oh en ook nog even dit meegeven:
Verveling is iets positiefs: laat hen zich even vervelen! Juist dan wordt hun creativiteit aangesproken zodat ze nieuwe spelletjes zelf leren bedenken! Dus ga niet constant entertainment voorzien of zelf bedenken: laat hen maar even doen.
Komen ze er zelf toch niet uit of is dit echt een uitdaging voor je kind, dan kan je de inventarisatie erbij nemen. Afhankelijk van de tijd die vrij is en de mogelijkheden om alleen of samen te spelen, kan je kind kiezen uit de stapel van spelletjes en bezigheden. Zo leert je kind ook kiezen en kan het oude speelgoed misschien heel handig van pas komen!

Bronnen:
https://www.linkedin.com/pulse/10-tips-voor-thuiswerken-met-kinderen-ten-tijde-van-vanwinckel-/?fbclid=IwAR3J8OD-1vPqmURpZvdddflP6c7vUD9e6qhqB23x6j3mB9au5JeKg0dn4kI
https://www.ucll.be/research-expertise/thuis-werken-met-kinderen-hoe-pak-je-dat-aan?fbclid=IwAR02qdC6t88pFBDfkZ7240kxiaylv-1x73z5yINrRgCUetW24Zzh9d0pqew
https://wij-leren.nl/praktische-tips-thuis-leren.php
https://theministory.be/blogs/news/vijf-weken-overleven-met-een-kleuter-in-huis-de-tips-van-juf-charlotte?fbclid=IwAR3IIFhUTdJYitE1gnhdh7tM7a8VttC_kujQmD-ClHMoUrKbXLhU5e9Rv8A
https://123kinderspel.be/

4 gedachten over “Coronavirus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s